Nei, du liker ikke politikk du.

"Jeg liker ikke politikk, jeg bryr meg ikke om politikk" er virkelig noe jeg hater å høre. Jeg skjønner at en del unge ser på politikk som et kjedelig skolefag, men allikevel, jeg hater virkelig disse setningene.

Jasså, så du bryr deg ikke om at det koster 40 kroner å ta bussen i stedet for 30 kroner? Det gjør deg ingenting at det koster deg dobbelt så mye å betale for bensin? Har det ingenting å si om du får muligheten til å gå på medialinje på videregående? Du har ingen meninger rundt det omdiskuterte faget nynorsk? Syns du det er kjedelig å høre om olje og oljepenger? Hvorfor skal du egentlig bry meg om hva de bruker oljepengene til? Vi har dem jo, hvorfor ikke bruke dem? Du vil mest sannsynlig bry deg om dine barnebarn lever i et helt annet Norge, som lenger ikke er like rikt, med like mange muligheter. Å få støtte til å studere, har ikke det noe å si? At du får like mye studiestøtte uansett hvem du er og hvem dine foreldre er? Du klager kanskje på at det er lite muligheter for ungdom og unge voksne i byen din - men er ikke det politikk? Er ikke politikk egentlig å bry seg om samfunnet du lever i? Alle de små tingene som preger hverdagen din?


Politikk er jo egentlig alt. Politikere diskuterer om hvordan du og jeg skal leve et best mulig liv. Hvordan vårt land skal være best mulig. Det tror jeg du egentlig bryr deg om.




- Veronica 




Kommentarer

Populære innlegg