Bjølsen


Å få seg leilighet eller et sted å bo i Oslo - vel, det vet vel de fleste at er ganske vanskelig. For de som måtte lure, så bor jeg i Bjølsen studentby. Bjølsen ligger ca 15 min unna sentrum - et sted mellom Nydalen & Sagene. Jeg må si jeg er utrolig fornøyd med å bo på Bjølsen! Det ligger på et rolig sted, samtidig som det ikke tar lang tid å gå til verken Storo kjøpesenter eller Grünerløkka. Det går 2 ulike busser til sentrum med ca 4 minutters mellomrom. Det går også buss til Nydalen hvor man kan ta tbanen hvor som helst. Med andre ord, føles det ganske så sentralt.

Å bo i en studentby er faktisk ganske så bra! Det er alltids noen skrekkhistorier om kollektiv, men å bo i en studentby føles veldig trygt og godt. Det er ganske så billig å bo her - jeg betaler 4500 kr i måneden og det er en av de dyreste hyblene. De billigste hyblene tror jeg ligger på rundt 3200 kr i måneden og da deler man kjøkken med 4-5 personer.  Jeg deler kjøkken og bad med kun 1 person & rommet mitt er på ca 14 kvadratm. Kjøkkenet vårt er stort, badet er lite - men det holder for to personer. Det er i tillegg et postboks-hus med alle postkassene våre, et vaskeri-hus med vaskemaskiner/tørketromler & en stor Meny-butikk inne på området. Rett på utsiden ligger i tillegg Kiwi. Studentbyen har rundt 450 hybler, i tillegg til ca 600 1-, 2- og 3-romsleiligheter. Med andre ord, det bor ganske så mange studenter her! Alle som bor her må i tillegg være over 18 år og være tatt opp på et studium knyttet til Oslo/Akershus. For å komme seg inn i bygningene må man ha adgangskort - noe som må brukes på utsiden av selve bygningen, for å komme inn til fellesgangen i etasjen man bor i og man trenger nøkler inn til selve hybelen og inn til ditt rom. Så jeg føler meg i hvertfall veldig trygg her & det er en spesiell stemning ved å bo i det som føles som en liten "landsby". Alle bygningene her er satt i en "sirkel" og det blir dermed et stort fellesområde mest brukt av dem som bor her. Bygningene er ganske så nye og av god standard og det har et fint utseende med gangstier og trær.


Mange lurer sikkert på hvordan det er å bo i kollektiv. Det er jo veldig forskjellig fra person til person hvordan det oppleves og hvilke folk man bor med! Jeg bor med en ukjent gutt. Når man har signert kontrakt via nett, kan man hente nøkler, adgangskort og vaskekort på et av SIO (studentsamskipnaden i Oslo) sine lokaler. Der kan man velge hvor mange man vil bo med, pris, bygning og etasje - så jo tidligere ute man er, jo mer får man bestemme selv. Men, man får ikke vite hvem man kommer til å dele med, det gjorde i hvertfall ikke jeg. Det kan være gutt/jente, norsk student, internasjonal student, på din alder eller mye eldre - det vet man ikke. Jeg er på flere måter veldig fornøyd med personen jeg deler med, men samtidig så er det ingen kommunikasjon mellom oss, så det kan bli ganske så kleint! Men det er ikke noe bråk eller masse festing her i hybelen og det er jo ganske så deilig! Det føles mer ut som jeg bor her alene.











 

 


                          (Ikke akkurat de beste bildene, legger ut noen bedre av hybelen senere)

 Om det er noen spørsmål, så er det bare å kommentere eller ta kontakt! Det er sikkert flere ting jeg har glemt å nevne og jeg kan godt tipse om hvilke bygninger man kanskje helst ikke vil bo i. Det beste tipset jeg kan gi er i hvertfall å søke så tidlig som mulig for studentbolig på www.sio.no! Jeg søkte når jeg fortsatt gikk på videregående, noe som er litt vel ekstremt kanskje, men det var tips fra storesøster og dermed fikk jeg garantert sted å bo. Får man en hybel/leilighet, kan man fullt ut takke nei når man får tilbudet.

                                                                           - Veronica

Kommentarer

Populære innlegg